Topbanner http://www.thijsvanvalkengoed.nl

De missie van Cruyff Academics International

Deze column over de Cruyff Academics International heb ik gevonden op Sport.nl, de website van NOC*NSF. Hij is geschreven door Todd Beane in samenspraak met Johan Cruijff. Todd Beane is directeur van Cruyff Academics International en heeft veelvuldig contact met Johan Cruijff over de opleidingsactiviteiten van zijn organisatie.

Gastcolumn van Johan Cruijff

De missie van Cruyff Academics International is sporters op te leiden, zodat ze een productieve toekomst kunnen creëren als hun sportieve carrière tot een eind komt. Via flexibele, dynamische en innovatieve studieprogramma's kunnen sporters hun sport met een opleiding combineren.

Zoals de naam al doet vermoeden, is de oprichter van ons internationale netwerk Johan Cruijff. Over zijn motivatie zegt hijzelf: 'In het verleden, maar ook nu, tijdens het ontwikkelen van onze programma's, schrik ik hoe sportclubs met hun sporters omgaan. Clubs houden zich traditioneel vaak alleen met de sportieve ontwikkeling van hun mensen bezig. Zij bieden een technische, tactische en fysieke opleiding aan.

Wat je dan vaak ziet, is dat zij beginnen met een groep veelbelovende sportertjes, vervolgens de slechtste verwijderen uit de teams en vasthouden aan de weinige die ?het? moeten gaan maken. Het succes van de club wordt puur en alleen bepaald door het aantal ?topsporters? dat zij hebben geproduceerd. Een goede sporter is in hun ogen een winnende sporter, ongeacht zijn karakter of intellect. In mijn opinie is dat niet logisch en een gemiste kans.'

Mensen - sporters dus ook - zijn multidimensionaal. Een sporter ontwikkelt zichzelf het beste in een veilige omgeving, als zowel de geestelijk-intellectuele, de fysiek-sportieve als de sociaal-emotionele kant wordt gestimuleerd. In dergelijke omgevingen hoef je niet te kiezen, want alle kanten van je persoonlijkheid komen aan bod.

Binnen onze organisatie, Cruyff Academics, gaan we uit van de ontwikkeling van karakter en competenties. Karakter zien we als respect voor jezelf en de ander. Karaktereigenschappen die zo belangrijk zijn in de sport als discipline, betrokkenheid, moed en eerlijkheid vallen daar allemaal onder. Competenties zijn de persoonlijkheid, kennis en vaardigheden die iemand nodig heeft om een taak tot een goed einde te brengen. Wat precies moet worden ontwikkeld, hangt natuurlijk af van de taak die iemand moet volbrengen.

Een sporter is niet altijd alleen maar een sporter; er is meer in het leven. In het Cruyff Academics Total Athlete Development-model is er sprake van een gezamenlijke inspanning van club, familie en school of opleiding, zodat de gehele ontwikkeling van de sporter tot zijn recht komt. Volgens ons model dient een sportclub dus ook oog te hebben voor de intellectuele en karakterontwikkeling van de sporters. Clubs die voorzien in de opleidingsbehoefte bereiden hun sporters voor op een productief leven naast hun sport.

De oplossing is natuurlijk dat de sportclubs anders gaan denken. Clubs hoeven niet hun sportieve niveau te verlagen, maar alleen hun scoop te verbreden. Een hoog sportniveau en aandacht voor een bredere ontwikkeling van de sporters zijn prima te combineren. Dan ontstaat er een win-winsituatie. Sporters ontwikkelen hun talenten om - naast hun sport - meer te betekenen voor de maatschappij en de sportindustrie kan die talenten goed gebruiken bij het ontwikkelen van de sector. Ook de sportclubs varen er wel bij, want een goed opgeleide sporter representeert de club beter, is flexibeler en kan een bijdrage leveren aan de club als - bijvoorbeeld - sportmanager of marketeer.

Of, zoals Johan ons altijd voorhoudt: 'Ik heb ervaren dat sporters een aantal specifieke kwaliteiten bezitten. Ze zijn bijvoorbeeld erg betrokken en prestatie- en doelgericht. Met dergelijke kwaliteiten, en de juiste opleiding, kun je een succesvolle professional worden in de wereld van het sportmanagement. Niemand kan de belangen van de sport en de samenleving immers beter dienen dan iemand die met hart en ziel aan sport is toegewijd.'