Topbanner http://www.thijsvanvalkengoed.nl

De taper uitgelegd

De taperfase (spreek uit teperfase) is de laatste fase voor een belangrijke wedstrijd. Deze fase heet ook wel de supercompensatiefase. Er wordt vaak over de taper gesproken door zwemmers. Vandaar dat ik dit fenomeen graag wil uitleggen. Ik deze column zal ik daarom ingaan op het effect van trainen en dit in combinatie met rusten.

De algemene gedachte is dat je van trainen sterker wordt. Dit is in eerste instantie niet waar. Bij trainingen komt er fysieke stress op het lichaam. Deze stress wordt veroorzaakt door de belasting in de training. Men kan het lichaam op verschillende manieren belasten (zie onder andere de column aeroob en anaeroob). Door deze belasting raakt het lichaam beschadigd. Deze beschadiging vindt plaats op celniveau in de spieren. Een van de effecten is bijvoorbeeld spierpijn. Daarnaast raakt het lichaam vermoeid. Deze vermoeidheid wordt veroorzaakt door de algehele fysieke belasting.

Na de training begint het lichaam met herstellen. Wanneer het lichaam is hersteld, dan is het sterker dan voor de training. Het lichaam heeft namelijk van de training geleerd en wil niet nog een keer zo ‘beschadigd’ raken. Door na dit herstel weer te gaan trainen, kun je het lichaam opnieuw beschadigen en dan herstelt het lichaam weer en wordt weer sterker. Dit is het effect van systematische training en het gedeelte dat het lichaam extra hersteld ten opzichte van voor de training heet de supercompensatie.

Systematisch trainen is hierbij heel belangrijk, want wacht je te lang met je volgende training, dan breekt je lichaam de extra opgebouwde kracht, uithoudingsvermogen enzovoort weer af. De timing van de volgende training is daarom ook erg belangrijk. Deze trainingseffecten heb ik hieronder schematisch weergegeven.

Trainingseffect

De hersteltijd van een training is specifiek voor ieder persoon. Dit maakt mensen dus ook verschillend belastbaar. Hierom dienen sporters ook goed te leren ‘luisteren’ naar hun lichaam. De hersteltijd is ook nog te beïnvloeden door onder andere goede voeding, voldoende rust en bijvoorbeeld met behulp van een fysiotherapeutische behandeling.

U vraagt zich nu waarschijnlijk af wat dit te maken heeft met de taper. Om naar een bepaalde wedstrijd toe te trainen moet je het lichaam opbouwend belasten. Het grootste effect treed op door het lichaam, als het nog niet volledig hersteld is, opnieuw te belasten. Hierdoor blijft er een stukje over dat het lichaam nog moet herstellen. Door dit elke keer toe te passen wordt dit stukje dat het lichaam nog moet herstellen steeds groter.

Wanneer de belangrijke wedstrijd in de buurt komt, dan begint de taper. De bedoeling van deze fase is om het lichaam nu volledig te laten herstellen van de trainingsperiode ervoor (meestal een 3 tot 6 maanden). Hiervoor wordt het aantal trainingsuren (en dus het aantal kilometers dat je traint) en de intensiteit van de trainingen drastisch teruggeschroefd. Het lichaam krijg nu de kans om elk deeltje, dat nog niet hersteld was, te laten herstellen. Hierdoor krijg je in een korte tijd een enorme prestatiesprong. Die sprong is het effect van de taper en zorgt als het goed is voor topprestaties. Dit heb ik hieronder schematisch weergegeven.

Tapereffect
Om de afbeelding beter te bekijken, kunt u hem het beste downloaden naar uw computer.